Weblog van de Bibliotheek De Groene Venen

Sociale media of………….(a)sociale media?

stempels dislike

Als bibliotheek kunnen wij in ieder geval niet meer zonder! De sociale media! Deze term spreekt bij ons allemaal al tot de verbeelding. Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn en niet te vergeten dit weblog. Allemaal vormen van communicatie. En of je het daar nu mee eens bent of niet……..dat wordt eigenlijk niet meer gevraagd aan ons. Elk zichzelf respecterend bedrijf, sociale instantie of instelling, ieder voor zich is voorzien van bovenstaande sociale media. Maar is er dan wel communicatie mogelijk? Want nog zo’n hippe term die wij allemaal moeten kennen is “web 2.0”. Er gaat geen dag voorbij of ergens komt wel de volgende uitdrukking tevoorschijn: “Dat is wel helemaal 2.0 zeg!” Maar wat is dan 2.0? Weten jullie het antwoord?

De term Web 2.0 verwijst naar de ontwikkeling van internet tot een interactief medium waarbij gebruikers informatie kunnen  uploaden en niet enkel downloaden. Internetgoeroe Tim O’Reilly bedacht de term. Tot 2001 maakte men gebruik van de term web1.0 omdat er van enige wisselwerking tussen aanbieder en gebruiker nog geen sprake was. Kortom, voor ons allemaal is het er alleen maar beter op geworden…………Of niet?

Voor onze klanten hebben wij diverse sociale media ter beschikking. Voor Facebook, Twitter en het weblog is een social media team actief die noviteiten en opmerkelijke berichten post in de hoop dat er met de klant een dialoog op gang komt. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Hoe communiceer je met elkaar en hoe blijf je snel en adequaat op de hoogte van de allernieuwste ontwikkelingen.

Wij -de medewerkers van de Bibliotheek De Groene Venen- zijn dan ook reuze benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied. Wat vind je er nu van dat er zoveel digitaal gebeurt en dat het persoonlijke contact meer en meer uit ons straatbeeld verdwijnt? Vind je het jammer, of ben je juist blij met deze ontwikkeling? Per slot van rekening kun je nu 24/7 zaken regelen èn op het moment dat jij dit wenst!

loketAuteur: Elja,  social media team, vestiging Waddinxveen

Print Friendly, PDF & Email

Reageer