Weblog van de Bibliotheek De Groene Venen

De koopkracht daalt……..de leenkracht stijgt!

foto promoteam2aDe koopkracht daalt…………..de leenkracht stijgt! Door mijn collega’s ook wel de actie: “Ze weten niet wat ze missen genoemd!”

Ons promotieteam –twee collega’s en ondergetekende- zijn de afgelopen weken de straat op gegaan om ouders van kinderen op de basisschool blij te maken met een verrassingstas.

Wat zit er nu in zo’n tas en wat gaat eraan vooraf om deze actie goed uit te kunnen voeren? Aangezien ik zelf bij deze actie betrokken ben geweest geef ik jullie een kijkje achter de schermen.

Één van mijn collega’s had dit ludieke plan bedacht naar aanleiding van een opdracht tijdens een bibliotheek opleiding. Wij -als bibliotheek- waren daar zo enthousiast over dat het plan verder is uitgewerkt. Het promotieteam werd samengesteld, de promotiematerialen ontworpen en besteld. En toen kon de praktische uitvoering beginnen. Allereerst was er besloten een verrassingstas samen te stellen met een aantal goodies, 2 bibliotheekboeken en een kortingsbon voor een abonnement bij de bibliotheek. Die tassen komen er natuurlijk niet vanzelf. Het promotieteam ging aan de slag met het vullen van de tassen. De eis was: per tas één spannend boek voor de mannen en één chicklit voor de dames. In totaal hebben wij zo’n 200 boeken bij elkaar gesprokkeld. Je begrijpt dat wij op tijd zijn begonnen met de voorbereidingen. De planning was om half januari de straat op te gaan. Dus eind november begin december zijn wij met de praktische uitvoering aan de slag gegaan.

Onze collega van de afdeling marketing en communicatie informeerde bij de jeugdbibliothecarissen welke scholen in aanmerking kwamen voor deze promotieactie. Deze scholen heeft zij benaderd om te vragen of zij daarmee akkoord gingen en een datum en tijd af te spreken dat wij als promotieteam de ouders op konden vangen. foto promoteam3a

Halverwege januari zijn wij dan echt de straat op gegaan. We begonnen in Reeuwijk met een mooie droge maar koude dag en we kregen al snel de smaak te pakken. Tien moeders konden we blij maken met onze verrassingstas. De dagen erna was het weer wat wisselend en daardoor ook het succes. De regen bleek echt mijn weertype, hoe harder het regende hoe enthousiaster ik de mensen benaderde. Mijn collega’s waren meer van het droge weertype. Maar we hebben absoluut geen wedstrijdje gedaan wie de meeste tassen wist te slijten. We deden dit als team en als team hebben we uiteindelijk in Reeuwijk, Moordrecht, Zevenhuizen, Waddinxveen, Boskoop en Bodegraven zo’n 50 ouders blij kunnen maken met een verrassingstas. Inmiddels zijn de eerste bibliotheekboeken weer terug. De tassen zijn een cadeau, evenals de tijdschriften die erin zaten. Vorige week is het eerste “Koopkracht daalt, leenkracht stijgt” lid ingeschreven en we hopen dat er nog vele zullen volgen.

Wij zijn als promotieteam met open armen ontvangen bij alle scholen. En ook al was niet iedereen even enthousiast over de verrassingstas, de mensen vonden het wel erg leuk om “De Bibliotheek” tegen te komen op hun school. Wij als promotieteam houden ons aanbevolen om vaker dit soort acties te organiseren want we hebben er ontzettend veel lol in gehad met zijn drieën.

Tammy, lid promotieteam De Bibliotheek De Groene Venen

Vestiging Boskoop

 

Print Friendly, PDF & Email

Reageer